Czy już czas na dietę?

Nie od dziś wiadomo, że u człowieka wraz z wiekiem, spowalnia się metabolizm. Co za tym idzie, łatwiej przybieramy na wadze. Specjaliści twierdzą, że po 23. roku życia zwiększa się skłonność do przybierania na wadze. Potrzebujemy zatem coraz więcej ruchu przy jednoczesnym ograniczeniu spożywanych kalorii. Tylko to pozwoli nam na zachowanie dobrej formy.

W pewnych sytuacjach, odchudzanie staje się przykrym obowiązkiem. Pojawia się on głównie wtedy, gdy może już być nieco za późno. Nadwaga, a tym bardziej otyłość sprzyjają wielu chorobom.

Czasem więc leczenie wspomagane jest walką ze zbędnymi kilogramami. Dlaczego w ogóle dochodzi do przypadków, kiedy nasza waga zagraża zdrowiu? To naturalne, że lubimy jeść. Pewnym smakołykom naprawdę ciężko jest się oprzeć.

Staraj się mówić STOP

Ludzik i znak zakazu

Niestety, niektórzy nie potrafią powiedzieć sobie „stop” dosłownie wtedy, gdy ich głód jest już zaspokojony. Powinniśmy zdawać sobie sprawę z tego, jak dużą szkodę wyrządzamy w tych wypadkach naszemu ciału, a szczególnie żołądkowi.

Musi on pomieścić te wszystkie dania, więc rozciągają się jego ściany, przez co następnym razem musimy zjeść więcej, by wypełnić puste miejsce. Warto pamiętać, że skutkujące problemami ze zdrowiem obżarstwo, często okazuje się być problemem natury psychicznej.

Nie zajadaj złych emocji

Jeżeli więc jesteś przygnębiony albo rozżalony, postaraj się pozbyć złych emocji w inny sposób, a nie jedząc ulubione przysmaki. Sport rozładuje wewnętrzne napięcie, jednocześnie będąc korzyścią dla twojego ciała.

Pięść oznaczająca złość

Czytanie książek pozwoli ci przenieść się w inny świat. Spotkania z bliskimi osobami utrwalą więzi, dając przy okazji możliwość wyżalenia się i zasięgnięcia porady. Jest wiele opcji lepszych od „zajadania” przykrych uczuć.

Prawidłowa dieta nie musi być spisem zakazów i nakazów. Odpowiednio dobrana, daje nam możliwość poznawania nowych smaków, eksperymentowania w kuchni i cieszenia się jedzeniem jeszcze bardziej, niż wtedy, gdy podstawą jadłospisu były wysokokaloryczne, tłuste dania.

Ile masz lat?

Dobrze jest w dodatku pamiętać, żeby dostosowywać swój jadłospis do wieku. Oczywistym jest, że dzieci i młodzież potrzebują dużej dawki kalorii, ponieważ nieustannie się rozwijają. Jednak, już po 20. roku życia, należałoby zacząć ograniczać jedzenie.

Rozciągająca się dziewczyna w parku

Równie istotny jest tryb życia. Jeśli na co dzień nie mamy zbyt wiele ruchu, powinniśmy dobierać dania o mniejszym indeksie kalorycznym. Naprawdę, warto jest dostosować posiłki do możliwości metabolicznych naszego organizmu. Im bardziej zaawansowany wiek, tym gorzej spalamy nadmiar tłuszczu, dlatego dieta powinna z czasem ewoluować. Tyczy się to głównie osób starszych, które zazwyczaj mają mało ruchu.

Chociaż teoretycznie nie jedzą więcej, niż we wcześniejszych etapach życia, znacznie szybciej tyją. Dlatego, poza aktywnością fizyczną, zaleca się zmianę sposobu odżywiania tak, by ograniczyć ilość kalorii a jednocześnie zwiększyć spożywanie składników wzmacniających organizm.

Nie da się jednoznacznie określić wieku, w którym powinniśmy zacząć dbać o prawidłowe odżywianie. Prawdą jest, że należy się tego uczyć od najmłodszych lat. Im jednak jesteśmy starsi, tym większą uwagę przykładajmy do tego, co jemy.

Stałe kontrolowanie jedzenia pozwoli uniknąć problemów w przyszłości, zapewni lepsze zdrowie i sprawność do późnych lat. Dieta to nie usilne starania o zrzucenie zbędnych kilogramów, to umiejętność doboru dań najlepszych dla organizmu. Każdy wiek jest więc na nią odpowiedni.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *